+359 52 832 666    info@ariapharmacy.bg


Aria Pharmacy



Какво причинява лошото храносмилане?


Може да мислите, че се храните здравословно и внимателно, но храносмилателната ви система не е съгласна?

Всички сме наясно с определени лоши хранителни навици или видове храна, които могат да причинят храносмилателни проблеми.

Прекъсването на обяда може да доведе до подуване на корема и газове; докато състезанието „кой може да яде най-лютото къри“ може да ви остави заключени зад вратата на банята със стомашни проблеми.

Понякога обаче е по-малко лесно да се разбере какво стои зад лошо храносмилане, киселини, стомашни болки или други храносмилателни проблеми.

Ето някои прости и често срещани виновници, които може да не сте обмисляли.

Прекаляване с влакна.
Често ни казват да увеличим фибрите в диетата си за по-добро храносмилане, но внезапното и значително увеличаване на количеството фибри, което приемате, може да бъде шок за храносмилателната ви система и да доведе до метеоризъм, запек и дискомфорт.

Значението на витамин В12.
Витамин В12 има редица важни роли, като помага главно на телата ни да преобразуват храната в енергия.

Той също така може да помогне за производството на червени кръвни клетки за транспортиране на кислород около тялото и помага за поддържане на мозъка и нервната система здрави.

Не можем естествено да произвеждаме B12, така че трябва да го набавяме от храни като месо, риба, яйца и млечни продукти или добавки.Можете също да намерите B12 в обогатени зърнени храни, соеви продукти и някои растителни млека. Проблемът с витамин В12 е, че разчитаме на стомашната киселина.В12, който получаваме от храната, идва прикрепен към протеина. Преди да може да се абсорбира и използва от тялото, тази връзка трябва да бъде прекъсната – от стомашна киселина. След това трябва да се свърже с друг протеин, наречен вътрешен фактор, произведен от същите клетки, които произвеждат стомашна киселина.

Въпреки това, проблеми като бактериални инфекции, проблеми с щитовидната жлеза и стареене могат да доведат до производство на стомашна киселина. Всъщност, когато достигнем петдесетте, 10-30% от хората ще се борят да усвоят B12 от храната. Стресът е особено тежък за храносмилането ни.

Стресовата реакция на тялото отклонява кръвта от храносмилателната система към мускулите, за да ни подготви за „борба или бягство“.Това може да повлияе на стомашната ни киселина по един от двата начина, или чрез увеличаване или намаляване на производството.В проучване на 14 здрави мъже, публикувано в списанието Digestive Diseases and Sciences през 1990 г., психическият стрес увеличава стомашния дебит (стомашна киселина) при около половината от доброволците, но го намалява в другата половина.

Така че справянето с всякакви източници на стрес трябва да бъде първата ви стъпка към възстановяване на баланса на нивата на стомашната киселина.

Ако ви липсва B12, може да изпитате:

-изключителна умора
-липса на енергия
-мускулна слабост
-замаяност или загуба на равновесие
-намалена чувствителност към болка или натиск
-игли или изтръпване
-зрителни нарушения
-бледа, жълтеникава кожа



Тайната да разберем какво предизвиква храносмилателния ви разстройство? Когато храносмилателната ви система не работи правилно, това може да причини запек, диария, лошо храносмилане и киселинен рефлукс.Ако това ви звучи познато, не се притеснявайте – това са много често срещани проблеми.Лошото храносмилане може също да бъде причина за по-сериозни състояния като възпалително заболяване на червата (IBD) и синдром на раздразненото черво (IBS).Въпреки това, повечето храносмилателни оплаквания могат да бъдат отстранени с промени в диетата ви, след като установите какво може да причини вашите обостряния.Дори ако страдате от храносмилателен дискомфорт само от време на време, си струва да обърнете внимание на червата си и това, което се опитва да ви каже.


Може би сте чувствителни към определени храни или напитки, които включвате в диетата си. Може би ядете твърде много, твърде малко, твърде бързо или в неподходящо време. Яденето на разнообразна диета, богата на плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, не пушене и само умерено пиене са страхотни първи стъпки в грижата за червата.Въпреки това е добра идея да видите дали можете да разберете по-добре червата си, за да видите какво лично работи най-добре за вас. Може да откриете, че част от храненето ви е свързано със стрес или скука.Когато се храните по причини, различни от глад, е вероятно да ви накара да направите лош избор, без да поставяте здравето на храносмилането си на първо място. Ако забележите, че жадувате за сладки храни пред телевизора час след вечеря, тогава разгледайте начина си на живот и помислете за разходка след вечерното хранене или хоби, което ви изкарва от къщата, за да не се изкушите по навик.

© Copyright 2022 Aria Pharmacy Ltd




МЕНЮ

Начало
Блог
Полезно
Контакти
КАТЕГОРИИ

Здравни проблеми
Грижа за здравето
Билкова аптека
Козметика
Хигиена
Мама и бебе
Лична грижа
Красота
ПОЛЕЗНО

Изпълнителна агенция по лекарствата
Български фармацевтичен съюз
Министерство на здравеопазването
Комисия за защита на потребителите
КОНТАКТИ

+359 52 832 666
info@ariapharmacy.bg



2022 Aria Pharmacy, Всички права запазени. Политика за защита на личните данни / Общи условия